Min rejse "bucket-liste"

Contentplan – hvorfor og hvordan?

billede1

Jeg anbefaler altid ALLE virksomheder som arbejder via online marketing, at få lavet en contentplan, ud fra content-markting konceptet. (Marketing som primært er kundecentreret)

En contentplan er en “overbliks-plan”, som bliver skabt for at give den samlede virksomhed, et overblik over indhold, produktioner og hvornår hvad skal postet ex. på virksomhedens sociale medier. De planer jeg oftest har sendt ud til virksomheder, indholder de produkter (billeder, videoer og tekster jeg har produceret for virksomheden) – som vedhæftede filer, samt dertilhørende kalender, hvor de kan se hvilke kampagner de selv har planlagt, og hvornår hvad skal op og hvorfor. De har indtil videre haft stor positiv effekt fordi virksomhederne nu har fået lagt et skema over deres kommende handlinger på de sociale medier, så de ikke længere selv skal finde eller skabe produkter, eller bruge tid på hvornår hvad skal op og hvorfor.

Hvis du spørger mig, så er contentplaner lige så vigtig for virksomheder, som for privatpersoner. Jeg begyndte selv at bruge dem for et par måneder siden, ganske enkelt fordi jeg havde mistet motivationen og overblikket over alle min sociale medier. Jeg følte mig idéforladt, og gad hverken Instagram eller blog mere. Men det at jeg bruger 1 dag om måneden, på at planlægge og finde idéer, gør at jeg hele tiden er i stand til, at smide noget op på mine sociale medier, som jeg samtidig føler er relevant for både mig, og mine følgere.

Kort og præcis beskrivelse af content-marketing:

Kongstanken med content marketing er, at markedsføre din virksomhed uden direkte at tale om den eller dine produkter. I stedet fokuserer content marketing på at lave og dele relevant indhold, som er henvendt til kernemålgruppen. Formålet er at tiltrække dine potentielle kunders opmærksomhed, så du skaber tillid, relationer og i sidste ende øget efterspørgsel på dine produkter eller tjenester.

Der er tale om et marked i stigende vækst, når det kommer til content-marketing. Virksomheder bruger nu i gennesnit 26% af deres markedsføringsbudget på det alene, og det er dermed tydeligt, at virksomhederne oplever at det virker.

Mange virksomheder har efterfølgende spurgt, om de egentlig selv er i stand til at lave en content-plan. Naturligvis – det er alle. Det kræver nemlig bare en kalender, og at man beslutter sig for, hvilke ting der skal produceres, og hvilke kampagner/events der skal foregå, og hvornår. Efterfølgende sætter man det ind i kalenderen, men tilhørende beskrivelse, og måske ligefrem direkte det der skal stå i teksten på postet. Så bliver det vidst ikke meget nemmere, og det kan til tider blive guld værd, fordi det er vigtigt at have et flow i posts på de sociale meder. Her er der natuligvis tale om en balance, da det også kan blive for meget, hvilke kan betyde at folk unfollower/unliker deres sider.

Antallet af post afhænger af det enkelte medie. Jeg plejer at sige et dagligt facebook post, max. 3 billeder på Instagram (fordelt over hele dagen) og til sidst – alle de posts de ønsker i stories og på snapchat.

Jeg tror jeg her fik besvaret de typiske spørgsmål omkring content-planer. Jeg ønsker ikke at dette indlæg skal blive for langt, men vil derimod skrive mere om “behind social media” – i den kommende uge! 

-Simone Cato

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Min rejse "bucket-liste"